همه چیز درباره سینما

سینما هنر هفتم

مقدمه

برای اینکه ما بتوانیم فیلمبرداری را خیلی راحت و سریع انجام دهیم به یک سری لوازم نیاز داریم.

این وسایل به ما کمک می کنند تا فیلمبرداری را خیلی راحت تر و با دقتی بالا و بی نقص انجام دهیم و امکانات فیلمبرداری ما افزایش یابد.

فیلم برداری مناسب و حرفه ای از سه عامل مهم سود می جوید :

کادر و گروه فیلم برداری

نورپردازی: برای افزایش کیفیت فیلم باید نورپردازی درستی داشت.

ابزار و وسایل فیلم برداری: ، پیشرفت های بسیاری در این زمینه صورت گرفته. دوربین فیلم برداری از وسایل ویژه ای تشکیل شده که هر یک دارای تنوع در نوع و موارد مورد استفاده هستند

این تحقیق در مورد « لوازمی که در هنگام فیلمبرداری از آنها استفاده می شود تا یک فیلم با کیفیتی خوب ساخته شود » است.

 

 

فيلم‌بردارى

فيلم‌بردارى تهيه و ثبت مجموعه‌اى از نماهاست که توسط گروه فیلمبرداری انجام می شود. نحوهٔ فيلم‌برداري ، حرکت‌هاى مختلف دوربين، نحوهٔ قرار گرفتن آن و دور يا نزديک بودن نمادها مى‌تواند احساسات مختلفى را به بيننده انتقال دهد.

اعضای گروه فیلمبرداری ، که متشکل از یک فرد اصلی به نام مدیر فیلم برداری و دستیاران و همکاران او مانند فیلم بردار ، مسئول دوربین و ... است ، باید علاوه بر آگاهی از علم فیلم برداری و آشنایی کامل با ابزار مورد استفاده ، از دیدی درست نسبت به سینما و نسبت به آنچه کارگردان از آنها می خواهد ، برخوردار باشند ، تا بتوانند به ذهنیات او به درستی عینیت ببخشند. در واقع باید در نظر داشت که سینما تنها به یک تصویر واضح و خوب نیاز ندارد ، بلکه به خلق یک فضای تاثیر گذار ، قابل قبول و جذاب نیاز دارد که بخش نسبتا بزرگی از بار خلق این فضا به دوش فیلم برداری است که از طریق انواع تمهیدات فیلم برداری به انجام می رسد.

او برای رسیدن به هدفش از وسایلی استفاده می کند که به شرح آنها

می پردازییم.

 

سه پایه

جهت سوار کردن دوربین روی یک پایه ثابت سینماگران اولیه از سه پایه شناخته شده عکاسی اقتباس کردند و به آن یک هد با خصوصیات مکانیکی افزودند.سه پایه یکی از ابزار های اصلی در انواع فیلمبرداری ها محسوب می شود. سه پایه ها هنوز طرح ابتدایی خود را حفظ کرده اند ولی مستحکم تر شده اند.

سه‌پایه حتی در سطوح ناهموار ، تکیه‌گاه محکمی برای دوربین است . هرچند باید یادآوری کرد که سه ‌پایه را نمی ‌توان در محیط حرکت داد و هنگام تصویربرداری امکان تغییر ارتفاع یا تنظیم آن وجود ندارد.

سه پایه ها در اندازه های مختلف با درجه های مختلف چرخش وجود دارد.انتهای نوک پایه ها برای تماس با سطوح مختلف زمین از جنس فلز یا پلاستیک ساخته می شود. اما سه پایه آنی است که محکم باشد و بتواند دوربین را ثابت نگه دارد.

انواع سه پایه :

1.   استاندارد: این سه پایه مخصوص ضبط فیلم های حرفه ای می باشد

2.   سه پایه معمولی: این سه پایه از جنس آلمینیوم با پایه های کشویی قابل تنظیم در اندازه های مختلف است.

3.   سه پایه باز: این سه پایه دارای قابلیت تنظیم سریع و گشودگی تا زاویه ی 180 درجه می باشد.

4.   سه پایه متحرک: به هنگام فیلمبرداری وضعیت دوربین بطور پیوسته تغییر می کند.در استودیو قالبا از سه پایه متحرک استفاده می شود چرا که تغییر وضعیت دوربین را بدون تکان دادن امکان پذیر می سازد.  سه پایه متحرک بسیار شبیه سه پایه استاندارد است با این تفاوت که سه چرخ  جهت جا به جایی به پایه های آن نصب شده است.

سه پایه متحرک بطور گسترده ای در صنعت سینمای اروپا و استودیو های تلویزیونی استفاده می شود.

کلاپربرد( کلاکت یا clapper board)  

در آغاز هر برداشت یک کلاکت در مقابل دوربین قرار می گیرد تا اطلاعات زیر را ثبت نماید:

الف: شماره صحته و برداشت.

ب: فضای باز (خارجی ) یا فضای بسته (داخلی)

ج: تاریخ

د: شماره صدابرداری

ز: نام فیلم

و : نام کارگردان

ی : نام مدیر فیلمبرداری

در بالا یا پایین کلاپربرد قسمت لولا شده ای قرار دارد که می تواند برای ایجاد یک صدای بلند(موسوم به crack)سریعا باز و بسته شود این عمل نقطه شروعی برای سینک صدا با تصویر ایجاد می کند.

پایه ستونی:

پایه‌های ستونی از مهمترین وسایل مورد نیاز دوربینهای بزرگ استودیویی است . ستون بادی این پایه‌های بزرگ که با هوای فشرده کارمی‌کند . با چرخهایی که در زیر تنه سنگین آنها نصب شده ، این امکان را فراهم می‌آورد که حتی در زمان پخش یا ضبط برنامه بتوان ارتفاع دوربین را تغییر داد ، یا در نقطه معینی در محدوده حداقل تا حداکثر ارتفاع ثابت نگه داشت.

تراولینگ تراک:

تراولینگ تراک یکی از مهمترین وسایل مورد استفاده فیلمبرداران است. گاهی لازم است دوربین به هنگام فیلمبرداری حرکت داده شود.

با حرکت تراولینگ، دوربین در طول یک خط مستقیم و در هر زاویه ای نسبت به موضوع، به طرف جلو رانده می شود. برای این منظور دوربین روی چهار چرخه ای که روی یک ریل حرکت می کند سوار می شود، این چهار چرخه را تراک می نامند.

 

دالی   dolly:

حرکت به جلو (doll in) و حرکت به عقب (dolly back) است یعنی در این حرکت دوربین به سوژه نزدیک می شود یا از آن دور می شود برای این کار دوربین روی سه پایه متحرک (بیشتر در استودیو) یا ریل قرار می گیرد و بخاطر وسیله ای به  نام دالی که دوربین را حرکت می دهد به این نام معروف شده است .

بوم : boom  

حرکت انتقالی دوربین در راستای عمودی است مثل زمانی که دوربین طول یک ساختمان را بالا میرود و به پشت بام می رسد .در این حرکت دوربین روی اهرم و یا مینی کرین نصب می شود.

لوما  : louma

وسیله ای برای کار کردن با دوربین از فاصله ای دور را که به وسیله کرین های معمولی غیر ممکن است، استفاده می شود.

لوما این امکان را به دوربین می دهد که از میان کوچکترین درها و پنچره ها عبور کند، یک موضوع و سوژه را روی یک پلکان تعقیب نماید، از حاشیه یک پرتگاه با شیب زیاد بالا برود، یک موضوع را داخل یک اتومبیل تعقیب کند و فیلمبرداری از برداشت های غیر ممکن در دریا و هوا را ممکن سازد.

لوما در واقع یک بازوی لوله ای فلزی است که روی یک دالی نصب می شود و یک دوربین سبک وزن در انتهای آن قرار می گیرد. این بازو می تواند 360 درجه روی محور خود بچرخد.

جرثقیل یا:crane

crane وسیله پیچیده ای است که برای دوربین و فیلمبردار، آزادی عمل و تحرک بیشتری را فراهم می سازد.

کرین ، در واقع ، شامل یک بازوی بلند ( احتمالا الاکنگی) متوازن است که روی ستون مرکزی یک سکوی چرخدار نصب می‌گردد . این ترکیب به دوربین اجازه می‌دهد که در یک سر بازوی بلند آن قرار گیرد و از سطح زمین تا ارتفاع مثلا دو متری یا بیشتر بالا رود . امروزه شکل سبکتری از این جرثقیلها را روی پایه‌های ستونی یا مشابه آن قرار می‌دهند . در این حالت تمام قسمتهای دوربین از راه دور و از پشت بازوی جرثقیل هدایت و کنترل می‌شود.

کرین بیشتر برای فیلمبرداری از صحنه های بزرگ و پر جمعیت و یا چشم اندازهای طبیعی به کار می رود.

نوشته شده در 89/04/10ساعت توسط نوید ک| |